Langkau ke kandungan utama Langkau ke footer

Berita Bintulu Port

Cukai, kos yang lebih tinggi mempengaruhi keuntungan bersih teras BPHB
26 Nov 2024


PETALING JAYA: Perbelanjaan operasi dan cukai yang lebih tinggi memberi kesan negatif kepada pendapatan Bintulu Port Holdings Bhd (BPHB) dalam tempoh sembilan bulan berakhir 30 Sept (9M24), menyebabkab penganalisis menyemak unjuran mereka untuk syarikat itu.

Kenanga Research mengurangkan unjuran pendapatannya untuk tahun kewangan 2024 pengendali pelabuhan tersebut (FY24) dan FY25 masing-masing sebanyak 7% dan 9%, selepas ia melaporkan prestasi suku ketiga (S3) yang lemah untuk TK24.

Syarikat penyelidikan itu juga mengurangkan harga sasarannya sebanyak 5.3% kepada RM6.20 sesaham (daripada RM6.55), tetapi mengekalkan panggilan "prestasi pasaran" di kaunter.

Syarikat penyelidikan itu juga mengurangkan jangkaan dividennya daripada syarikat untuk TK24 kepada 14 sen sesaham daripada 17.2 sen sebelum ini selepas mengambil kira dividen 10 sen sesaham yang diumumkan sepanjang 9M24.

“Keuntungan bersih teras 9M24 BPHB berada di bawah jangkaan pada 70% daripada anggaran tahun penuh kami dan konsensus. Varians utama terhadap ramalan kami datang daripada perbelanjaan operasi dan cukai yang lebih tinggi daripada jangkaan.

"Namun begitu, keuntungan bersih teras 9M24nya kekal kukuh, meningkat 38% tahun ke tahun (y-o-y) didorong oleh volum kargo yang kukuh dan jumlah kos kewangan dan cukai yang lebih rendah," kata Kenanga Research dalam laporan terbaru mengenai syarikat yang berpangkalan di Bintulu itu.

Bagi 3Q24, pendapatan BPHB didorong oleh peningkatan aktiviti di dua pelabuhannya – Pelabuhan Bintulu (naik 3%) berikutan permintaan LNG yang lebih tinggi untuk aktiviti stok semula sebelum musim sejuk dan Pelabuhan Perindustrian Samalaju (naik 1%) berbanding lebih tinggi. volum kargo daripada pelanggan utama seperti Press Metal Aluminium Holdings Bhd dan OM Holdings Ltd (OMH).

Keuntungan bersih terasnya bagi suku tersebut, bagaimanapun, jatuh sebanyak 31% atas perbelanjaan operasi yang lebih tinggi dan kadar cukai berkesan yang lebih tinggi pada 30.9% berbanding dengan 24.2% pada 2Q24 disebabkan oleh perbelanjaan tertentu yang tidak boleh dituntut untuk cukai.

“Kontrak perkhidmatan pangkalan pembekalan pengendali pelabuhan itu dijangka menanggung kos operasi yang lebih tinggi untuk dua hingga tiga tahun akan datang kerana ia meningkatkan penawaran perkhidmatannya serentak dengan projek penerokaan minyak dan gas dan ia perlu menjalankan perkhidmatan pembaikan dan penyelenggaraan yang besar sehingga tempoh baharu konsesi telah dimuktamadkan,” kata Kenanga Research.

Firma penyelidikan itu menyatakan unjuran BPHB kekal menggalakkan kerana pengeluaran kargo gas asli cecair (LNG) diramalkan kekal stabil dengan permintaan yang mampan daripada pasaran utama seperti Jepun, Korea Selatan dan China.

Pelabuhan Bintulu telah menetapkan sasaran 10% daripada jumlah hasil daripada pengendalian tenaga hijau menjelang 2028, dengan baki daripada LNG (40%) dan bukan LNG (50%). Pada masa ini, campuran hasil kumpulan dibahagikan sama rata antara LNG dan bukan LNG.

Terdapat juga pengambilan dalam jumlah kargo pukal di Pelabuhan Perindustrian Samalaju daripada pelanggan seperti Press Metal dan OMH.

BPHB juga dijangka akan memulakan pengendalian perkhidmatan marin untuk bahagian metanol Sarawak Petchem Sdn Bhd tidak lama lagi mulai Disember tahun ini, tambah firma penyelidikan itu.