Langkau ke kandungan utama Langkau ke footer

Berita Bintulu Port

Masih optimis walaupun ada lanjutan untuk ops Pelabuhan Bintulu
03 Jan 2025


KUCHING (3 Jan): Bintulu Port Holdings Bhd (Bintulu Port) mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya Bintulu Port Sdn Bhd (BPSB) telah memeterai Perjanjian Interim (IA) ketiganya dengan Kementerian Pengangkutan dan Lembaga Pelabuhan Bintulu yang memberikan BPSB hak untuk mengendalikan Pelabuhan Bintulu dalam tempoh 12 bulan akan datang.

Ini berikutan perjanjian interim kedua yang berakhir pada 31 Disember 2024. IA adalah untuk memudahkan pemindahan kuasa pengawalseliaan ke atas Bintulu Port kepada kerajaan Sarawak.

“Kami optimis mengenai semakan semula tarif Bintulu Port yang telah lama tertunggak, dengan tarif kargo am kali terakhir diselaraskan pada 1983 dan tarif kontena pada 1999,” komen AmInvestment Bank Bhd (AmInvestment Bank).

“Walaupun kami percaya pengambilalihan Bintulu Port oleh negeri Sarawak akan meningkatkan prospek kenaikan tarif, kami menjangkakan kenaikan tarif hanya akan dilaksanakan selepas penubuhan pihak berkuasa pelabuhan berpusat, yang mungkin mengambil masa satu hingga dua tahun.

“Penubuhan pihak berkuasa pelabuhan pusat bertujuan untuk menyelaraskan yuran pelabuhan/kapal dan bayaran lain untuk pengguna mendapat manfaat daripada perkhidmatan dan caj yang konsisten dalam pelabuhan Sarawak.”

Penyelesaian keseluruhan latihan akan melibatkan pemusatan pihak berkuasa pelabuhan ke Lembaga Pelabuhan Bintulu Sarawak; dan memuktamadkan perjanjian operator pelabuhan (POA) antara kerajaan Sarawak, pihak berkuasa pelabuhan dan BPSB yang sedang berjalan, menurut pengurusan.

Walaupun berharap, pasukan penyelidik tidak menolak proses yang mengambil masa lebih lama daripada jangkaan kerana pemusatan pihak berkuasa pelabuhan masih belum diumumkan.

“POA baharu itu dijangka akan disertai (atau diikuti tidak lama lagi) dengan kenaikan 10 peratus dalam tarif untuk Pelabuhan Bintulu, yang merupakan faktor penilaian semula utama bagi Kumpulan kerana ia tidak melihat sebarang semakan sejak 1993.”

Sebagai rujukan, tarif yang dikenakan di Bintulu Port ketika ini ialah RM207.50 setiap unit bersamaan dua puluh kaki (TEU) bagi kontena tempatan atau 38 peratus di bawah paras yang dikenakan di Samalaju Industrial Port.

Analisis sensitiviti AmInvestment Bank menunjukkan bahawa kenaikan 10 peratus tahun ini akan menghasilkan peningkatan ketara sebanyak 6.4 peratus dalam keuntungan bersih teras (CNP) tahun kewangan kumpulan 2025.

Eksport gas asli cecair (LNG) dari Bintulu Port dijangka meningkat pada 25 hingga 27 juta tan metrik (MT), kerana tiada rancangan untuk pembesaran loji. Ini bermakna kadar penggunaan 85 hingga 90 peratus daripada kapasiti nominal LNG Malaysia sebanyak 29.3 juta MT setahun.

Sungguhpun begitu, eksport LNG masih sihat berikutan peningkatan dalam aktiviti cari gali.

“Petronas dan kontraktor penyusunan petroleumnya (PAC) merekodkan sejumlah 10 penemuan hidrokarbon di Malaysia pada 2022, yang mana daripadanya adalah penemuan yang dibuat di luar pantai Sarawak.”

Sementara itu, pendapatan segmen bukan LNG yang lebih tinggi dijangka memacu pertumbuhan BiPort pada masa hadapan.

Segmen bukan LNG dijangka membentuk 48 peratus bahagian hasil dalam FY25, disokong oleh daya pengeluaran yang lebih tinggi daripada Wenan Steel dan Ocikumho, Ocikumho/Wenan Steel dijangka memulakan pengeluaran pada 2QFY25/3QFY25.