Tinjauan lebih kukuh untuk 2H Bintulu Port pada projek gas Jerun, Kasawari
KUCHING (4 Sept): Bintulu Port Holdings Bhd (Bintulu Port) menjangkakan bekalan gas asli cecair (LNG) yang stabil pada separuh kedua tahun kewangan 2024 (2HFY24) selepas pentauliahan lapangan gas Jerun dan projek pembangunan gas Kasawari.
Pengendali pelabuhan Sarawak memberi panduan untuk 2HFY24 yang lebih kukuh selepas keputusan 2Q yang lemah baru-baru ini yang disebabkan oleh penutupan kegagalan kuasa MLNG yang tidak dirancang (10 hari) pada Mei 2024 di samping penutupan perkhidmatan penyelenggaraan yang telah dijadualkan (30 hingga 45 hari).
“Selain itu, ia menjangkakan sumbangan lebih kukuh daripada pendapatan segmen kemudahan sokongan asas daripada medan gas Jerun dan loji darat Rosmari-Marjoram.
“Setelah pentauliahan medan gas Jerun dan projek pembangunan gas Kasawari, ia menjangkakan bekalan gas LNG yang stabil untuk menampung permintaan kukuh semasa musim sejuk,” komen penganalisis dengan Kenanga Investment Bank Bhd (Kenanga Research).
Pengendali itu kelihatan lebih yakin dengan prospek kenaikan tarif Pelabuhan Bintulu.
Ini berikutan penubuhan Lembaga Pelabuhan Bintulu Sarawak (BPA) baharu, yang terletak di bawah bidang kuasa kerajaan Sarawak, berada di landasan yang betul untuk disiapkan menjelang akhir tahun.
“Ini akan membuka jalan kepada konsesi baharu pada Januari 2025, dan kenaikan 10 peratus dalam tarif Pelabuhan Bintulu menjelang FY25, berdasarkan ramalan kami,” kata Kenanga Research.
Ingat, tidak ada sebarang semakan terhadap tarif Pelabuhan Bintulu sejak 1993 dan tarifnya adalah 38 peratus lebih rendah daripada Pelabuhan Perindustrian Samalaju.
Ia kini mengenakan caj RM207.50 setiap unit bersamaan dua puluh kaki (TEU) untuk kontena tempatan, berbanding RM335 setiap TEU yang dicaj oleh Pelabuhan Perindustrian Samalaju.
Pelabuhan Bintulu telah menetapkan sasaran 10 peratus daripada jumlah hasil daripada pengendalian tenaga hijau menjelang 2028, dengan baki daripada LNG (40 peratus) dan bukan LNG (50 peratus).
Pada masa ini, campuran hasilnya ialah 50:50 LNG dan bukan LNG.
“Pelaburan negeri Sarawak dalam dua loji hidrogen berskala besar di Bintulu, iaitu, H2biscus dan H2ornbill, selaras dengan agenda ekonomi hidrogennya, akan menghasilkan kargo tenaga hijau ke Pelabuhan Bintulu seperti hidrokarbon hijau, ammonia dan metanol serta ammonia biru.
“Selain itu, Pelabuhan Bintulu juga akan mengendalikan bahan api biojisim yang dihasilkan di kawasan pedalaman. Sementara itu, ia akan mendapat manfaat daripada pengendalian bahan binaan untuk loji hidrogen.
Kargo LNG di Pelabuhan Bintulu akan kekal stabil dengan permintaan yang mampan dari Jepun dan Korea Selatan serta tanda-tanda pemulihan hijau dari China.
Sementara itu, terdapat peningkatan jumlah kargo masuk dan keluar di Pelabuhan Perindustrian Samalaju daripada pelanggan utamanya, Press Metal Holdings Bhd dan OMH Holdings Ltd.
Kenanga Research percaya pelanggan utamanya mempunyai kelebihan berbanding rakan sebaya mereka di pasaran antarabangsa kerana produk mereka mempunyai jejak karbon rendah memandangkan input kuasa hidro.
“Selain itu, seperti yang berlaku hari ini, negara Barat masih mengenakan sekatan tertunggak ke atas aluminium Rusia (yang membentuk kira-kira enam peratus daripada pengeluaran aluminium dunia) dan oleh itu perlu mencari sumber alternatif bekalan aluminium.
“Sebaliknya, Pelabuhan Bintulu akan memulakan pengendalian perkhidmatan marin untuk bahagian metanol Sarawak Petchem dari 2HFY24.”
Pada masa yang sama, Pelabuhan Bintulu berada di bawah perjanjian pajakan interim sehingga Disember 2024 sementara menunggu penyerahan kawalan BPA selesai.
Rang Undang-undang (Pembubaran) Pelabuhan Bintulu 2024 telah diluluskan oleh kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara sebelum dimaklumkan dalam Warta.
Pada masa yang sama, Perjanjian Operasi Pelabuhan baharu sedang digubal. Operasi Pelabuhan Bintulu tidak akan terganggu semasa proses pengambilalihan kuasa pelabuhan kerajaan Sarawak daripada kerajaan persekutuan.