Kenanga meningkatkan unjuran pendapatan Bintulu Port sebanyak 10% untuk TK2024-25 atas bekalan LNG yang kukuh
KUALA LUMPUR (4 Sept): Kenanga Research telah menaikkan unjuran pendapatannya untuk Bintulu Port Holdings Bhd sebanyak 10% bagi kedua-dua tahun kewangan berakhir 31 Dis 2024 (TK2024) dan TK2025, memetik tinjauan yang lebih positif didorong oleh jangkaan kestabilan dalam bekalan gas gas asli cecair (LNG) dan perkembangan yang menjanjikan dalam tarif pelabuhan.
"Kami telah mengambil kira kenaikan 10% dalam tarif Bintulu Port pada keuntungan bersih TK2025 (serta bayaran pajakan konsesi yang lebih tinggi untuk tempoh konsesi yang lebih lama), dengan kenaikan tarif sehingga 40% secara keseluruhan akan berperingkat-peringkat selama 30 tahun. tempoh konsesi (dalam penilaian aliran tunai diskaun kami)," tambah rumah itu.
Dalam nota pada hari Rabu, Kenanga berkata maklumat terkini daripada taklimat keputusan Bintulu Port untuk suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (2QFY2024) menyerlahkan separuh kedua yang lebih kukuh (2HFY2024), berikutan gangguan operasi baru-baru ini.
“Selain itu, ia menjangkakan sumbangan yang lebih kukuh daripada pendapatan segmen kemudahan sokongan asas daripada medan gas Jerun dan loji darat Rosemary-Marjoram,” kata rumah itu.
Syarikat penyelidikan itu mengekalkan panggilan 'prestasi pasaran' di Bintulu Port, dengan harga sasaran yang disemak diselaraskan sebanyak 4% kepada RM6.55.
Walaupun keputusan sebelum ini terjejas oleh penutupan tidak dirancang dan penyelenggaraan berjadual, Kenanga berkata bahawa isu-isu ini dijangka dapat diselesaikan, meningkatkan prestasi masa depan.
Selain itu, pembentukan Lembaga Pelabuhan Bintulu Sarawak (BPAS), di bawah kerajaan Sarawak, dijangka siap menjelang akhir tahun.
“Penubuhan BPAS, yang terletak di bawah bidang kuasa kerajaan Sarawak, berada di landasan yang betul untuk disiapkan menjelang akhir tahun, membuka jalan kepada konsesi baharu pada Januari 2025, dan kenaikan 10% dalam tarif Pelabuhan Bintulu menjelang TK2025 , berdasarkan ramalan kami,” tambah rumah itu.
Pada masa ini, tarif Bintulu Port adalah jauh lebih rendah daripada di Pelabuhan Perindustrian Samalaju, menjadikan pelarasan tarif satu kemajuan yang ketara.
Syarikat itu juga menyasarkan untuk menjana 10% daripada pendapatannya daripada pengendalian tenaga hijau menjelang 2028, didorong oleh projek hidrogen di Bintulu. Peralihan ke arah tenaga hijau ini, bersama-sama dengan pengendalian bahan binaan untuk projek-projek ini, dikatakan menyumbang kepada pertumbuhan hasil.
Pada masa penulisan pada hari Rabu, harga saham Bintulu Port tidak berubah pada RM6.20, memberikan syarikat itu permodalan pasaran RM2.85 bilion.