Bintulu Port dijangka mendapat manfaat daripada kenaikan tarif
PETALING JAYA: Kenanga Research yakin tentang prospek kukuh kenaikan tarif pelabuhan oleh Bintulu Port Holdings Bhd, berikutan penubuhan Lembaga Pelabuhan Bintulu Sarawak (BPAS) oleh kerajaan Sarawak.
Firma penyelidikan itu berkata: “BPAS berada di landasan yang betul untuk disiapkan menjelang akhir tahun, membuka jalan bagi konsesi baharu pada Januari 2025 dan kenaikan 10% dalam tarif Bintulu Port menjelang tahun kewangan 2025 (FY25), berdasarkan ramalan kami. ”
Tidak ada sebarang semakan terhadap tarif Bintulu Port sejak 1993 dan tarifnya adalah 38% lebih rendah daripada Pelabuhan Perindustrian Samalaju, kata Kenanga Research dalam satu laporan semalam.
Bintulu Port kini mengenakan caj RM207.50 setiap unit bersamaan dua puluh kaki (TEU) untuk kontena tempatan, berbanding RM335 setiap TEU yang dikenakan oleh Pelabuhan Perindustrian Samalaju.
Salah satu perkara penting daripada taklimat keputusan suku kedua tahun kewangan 2024 (2Q24) kumpulan baru-baru ini termasuk Bintulu Port menjangkakan bekalan stabil gas asli cecair (LNG) pada separuh kedua 2024 untuk menampung permintaan kukuh semasa musim sejuk selepas pentauliahan Padang gas Jerun dan projek pembangunan gas Kasawari.
Di samping itu, Bintulu Port telah menetapkan sasaran 10% daripada jumlah hasil daripada pengendalian tenaga hijau menjelang 2028, dengan baki daripada LNG (40%) dan bukan LNG (50%). Pada masa ini, campuran hasil kumpulan dibahagikan sama rata antara LNG dan bukan LNG.
Pelaburan Sarawak dalam dua loji hidrogen berskala besar di Bintulu – H2biscus dan H2ornbill – selaras dengan inisiatif ekonomi hidrogennya, akan menghasilkan kargo tenaga hijau untuk Bintulu Port, seperti hidrokarbon hijau, ammonia dan metanol, serta ammonia biru.