Langkau ke kandungan utama Langkau ke footer

Berita Bintulu Port

Prospek Bintulu Port positif daripada pendapatan kargo LNG yang stabil, potensi kenaikan tarif
26 Ogo 2024


KUCHING (26 Ogos): Prospek Bintulu Port Holdings Bhd (Bintulu Port) telah dilihat dengan baik untuk aliran pendapatannya yang stabil daripada pengendalian kargo LNG untuk Malaysia LNG Sdn Bhd, dan potensi peningkatan dalam pendapatan jika diberi kenaikan ketara di pelabuhannya tarif, penganalisis diperhatikan.

Dalam laporan, pasukan penyelidik di Kenanga Investment Bank Bhd (Kenanga Research) berkata: “Kami terus menyukai Pelabuhan Bintulu kerana aliran pendapatannya yang stabil daripada mengendalikan kargo LNG untuk Malaysia LNG Sdn Bhd (yang biasanya membentuk hampir 50 peratus daripada jumlah keuntungannya), potensi peningkatan dalam pendapatan jika Bintulu Port diberi kenaikan yang ketara dalam tarif pelabuhannya, dan potensi pertumbuhan luar biasa Pelabuhan Perindustrian Samalaju disokong oleh peningkatan pelaburan dalam industri berat di Taman Perindustrian Samalaju.”

Ia menegaskan bahawa pengeluaran kargo LNG di Bintulu Port dijangka kekal stabil dengan permintaan yang mampan dari Jepun dan Korea Selatan serta tanda-tanda pemulihan hijau dari China.

Terdapat juga pengambilan dalam jumlah kargo masuk dan keluar di Pelabuhan Perindustrian Samalaju daripada pelanggan utamanya.

“Kami percaya pelanggan utamanya mempunyai kelebihan berbanding rakan sebaya mereka di pasaran antarabangsa kerana produk mereka mempunyai jejak karbon rendah memandangkan input kuasa hidro.

“Selain itu, seperti yang berlaku hari ini, negara Barat masih mengenakan sekatan tertunggak ke atas aluminium Rusia (yang membentuk kira-kira enam peratus daripada pengeluaran aluminium dunia) dan oleh itu perlu mencari sumber alternatif bekalan aluminium.

“Sebaliknya, Bintulu Port akan memulakan pengendalian perkhidmatan marin untuk bahagian metanol Sarawak Petchem mulai 2HFY24,” tambahnya.

Bagi Lembaga Pelabuhan Bintulu Sarawak (BPAS) baharu yang terletak di bawah bidang kuasa kerajaan Sarawak, pasukan penyelidik menyatakan ia berada di landasan yang betul untuk disiapkan menjelang akhir tahun.

“Pada masa yang sama, Pelabuhan Bintulu berada di bawah perjanjian pajakan interim sehingga Dis 2024 sementara menunggu penyerahan kawalan BPA selesai.

“Pada masa ini, Rang Undang-undang (Pembubaran) Pelabuhan Bintulu 2024 telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara sebelum dimaklumkan dalam Warta.

“Pada masa yang sama, Perjanjian Operasi Pelabuhan baharu sedang digubal. Operasi Pelabuhan Bintulu yang dikendalikan oleh Pelabuhan Bintulu tidak akan terganggu semasa proses pengambilalihan kuasa pelabuhan Kerajaan Sarawak daripada Kerajaan Persekutuan,” katanya.

Sementara itu, mengenai keputusan separuh pertama tahun kewangan 2024 (1HFY24) yang dikeluarkan pengendali pelabuhan baru-baru ini, Kenanga Research berkata keuntungan bersih teras 1HFY24nya meningkat hampir dua kali ganda tahun ke tahun didorong oleh volum kargo yang kukuh serta kos kewangan dan cukai yang lebih rendah.

Jumlah kargo LNGnya meningkat 3.4 peratus didorong oleh permintaan LNG yang lebih kukuh dari China, Jepun dan Korea Selatan.

“Sebaliknya, segmen bukan LNGnya (yang terdiri daripada pukal kering, pukal pecah, pukal cecair dan kargo kontena) meningkat 16.2 peratus didorong oleh pemulihan dalam daya pengeluaran perladangan (import baja, eksport produk sawit) juga sebagai kargo masuk dan keluar yang lebih tinggi daripada industri berat di Taman Perindustrian Samalaju (iaitu import alumina, arang batu dan kok, eksport aluminium dan mangan),” kata pasukan penyelidik itu.

Secara keseluruhannya, Kenanga Research mengekalkan penarafan 'prestasi pasaran' pada saham.